Monday 31 October 2011

bergurau isu sensitif, orang lain terluka..............


Assalammualaikum,

Aku nak kongsi sikit. Aku baru je balik dari satu program anjuran Nusa (persatuan untuk pelajar2 nursing). Kitaorang melawat dan memberi pendidikan kesihatan kepada penduduk kampung dekat negeri sole-sole berkenaan. Overall memang best, walaupun ada masalah pengangkutan sikit. Tapi keseronokan sepanjang berada di sana memang buat aku lupa pasal cerita duka tu. Senior2 memang penyanyang dan peramah sangat. Agaknya setelah belajar nursing, tersuntik sifat penyanyang tu. Tapi ada kejadian yang sangat memalukan di sana, membuatkan aku menjadi pendiam buat sementara. Ceh, ye ke? Okay, terfikir nak keluar universiti sebab malu yang teramat. Apa2 pun aku tak risau sangat sebab aku cuba tak menonjolkan diri, so harap semua yang terlihat agenda berkenaan akan lupa. Pleaselah lupa. Nak tahu pasal program tu? Hah, klik sini. Budak ni pergi juga dan adalah gambar2 time dekat situ.

Aik, mesti korang pelikkan. Budak ni betul ke tak? Lari betul tajuk dia. Okaylah kawan2, sebenarnya aku dapat idea nak tulis tajuk kat atas tu semasa join program ni la. Tu je nak bagitau. Alah, nak intro sikit pun tak boleh...hehe.

Okay, berbalik pada topik aku. So, korang pernah tak terkena, mengena atau terdengar perkenaan orang lain (wah...mewah betul bahasa aku, imbuhan bombastik tu). Bagi aku, bergurau kasar ni kena tengok orang juga. Kalau dah kawan kita tu, first time kita bergurau dengan dia, tak kan nak terus gurau melampau-lampau ni. Kalau kita pun, orang yang tak rapat sangat bergurau tentang isu2 sensitif ni, mau tak angin.

Bagi perempuan, isu gemuk dan hodoh ni satu tamparan yang sangat hebat. Berbeza dengan lelaki yang kebanyakannya cakap: ada aku kesah?. Yelah perempuan kalau lelaki gemuk or hudus, perempuan terima je, asal romantik. Tak macam lelaki, makwe member pun nak kutuk dan hasut supaya kawan tinggalkan gila-frenz diorang.  Alasannya; ko tak malu ke jalan sebelah dia? Amboi, lelaki hudus dapat makwe cantik, cool. Lelaki hudus dapat makwe hudus, nak malu pula. Agak biadap ye mereka. 

Lain pula ceritanya kalau gurauan tu memang 0% benar dan terang2 nawok semata-mata (nawok- tipu dalam bahasa Kelantan...dah naik ke band MUKET aku?...malaysian united kelantanese test). Contohnya; cakap hodoh dekat orang yang menang ratu cantik. Itu kategori gurau. Tapi gurau pada orang berkulit gelap contohnya; wei aku rasa kalau ko pergi Africa, gerenti jadi ratu kat sana. Itu kalau gurau dengan aku, memang kena makan kasutlah jawabnya. Diorang ni tak reti beza ke, benda yang boleh dibawa bergurau ataupun tidak? Macam orang yang tak ada otak.

Ada yang kata lelaki memang bergurau kasar. So... perempuan kena terima jelah? Banyak cantik muka ko. Jaga lah mulut wahai kaum Adam yang nak pupus dah kat Malaysia ni. Jangan nak jatuhkan air muka orang lain sebab nak jadi ceria lah konon. Bergurau dan mesra dengan orang lain, nak jadi happy go lucky apa semua. Boleh, tapi still ada limitation. Bukan semua orang boleh terima gurau kita. Ada yang terasa. Ada yang menikam dan mungkin ada yang berdendam nanti.

Jejaka polan: hello, u ingat semua lelaki macam tu ke? Perempuan pula tak ada yang bergurau tak jaga perasaan orang lain?

Serius, aku tak bermaksud nak cakap semua lelaki sama. Tapi yang aku jumpa lelaki la yang perangai macam tu dekat Nusa masuk kampung. Tapi nasihat ni untuk perempuan juga. Yang atas tu contoh yang terjadi yang aku tahu. Jadi berubahlah rakan2. Kalau anda berada dalam situasi tu, terdengar orang lain buat atau kawan anda ada penyakit ni, jangan lupa nasihatkan mereka. Saling mengingatkan kepada yang terlupa, memberitahu kepada yang tak tahu. Sharing is caring.

Baiklah, sampai di sini jelah. Jumpa lagi.

p/s: banyak lagi benda yang boleh dibawa bergurau. Kalau nak jadi orang yang disenangi kerana sifat happy-go-lucky kita, kreatif la sikit dalam perbualan. Tak semestinya dengan gurauan saja.

3 comments:

  1. hmm. bende ni sebagai pengajaran rasenya. yg mana dah berlalu, biarkan berlalu. jgn di simpan dendam atau sebagainya. peace ^^

    ReplyDelete
  2. bagus...seperti yang aku cakap: Saling mengingatkan kepada yang terlupa, memberitahu kepada yang tak tahu.

    ReplyDelete