Monday 3 October 2011

pesss...pess...tengok tu...

 
Assalammualaikum.

Ok people, hari ini dah sah-sah aku nak cerita pasal mengumpat, mengata, mengutuk dan seangkatan dengannya. Tajuk entry ni selalunya menjadi introduction sebelum ‘ketupat’ di buat.

Nak dijadikan cerita, semalam aku ada dinner kat satu dewan ni. Dia punya tema ‘elegan and stylist’. Memandangkan 1st time join dinner-dinner ni kitaorang sekelas pun malaslah nak vogue sangat sebab takut orang lain biasa-biasa je. So dah janjilah kiranya ni. Malangnya, semua orang memang tak menepati janji, sebab semua transform jadi ala-ala diva malam tu. Dengan makeup yang ala-ala artis, baju cam nak pergi ‘makan gulai rumah pengantin’ bak kata orang Kelantan (kenduri). Wow, memang bergaya lah mereka kan. Aku? Biasa je.

Kakak-kakak dan abang-abang senior apatah lagi. Ada yang siap macam nak pergi royal wedding kat London tu, dengan topi bulu-bulu gitu. Ni bukan kutuk tau, serius aku puji. Nampak dia memang berusaha ikut tema. Itulah patut dijadikan contoh. Nak buat apa-apa pun, buat dengan all heart mat saleh cakap, buat dengan bersungguh-sungguh dan serius. Ini, semua buat tak endah je dengan tema, kalau bertemakan warna baru nak ikut. Orang yang datang betul-betul pakai ikut tema plak yang jadi bahan bualan.

Minah A: pess...pess... tengok dia, ya Allah, over kan. Kalau aku malu nak pakai cam gitu.
Minah B: ye lah. Tengok-tengok semua orang pandang dia. Mesti tebal muka dia kan.
Minah A: entah. Tak payah lah nak vogue sangat. Dinner je pun. Tengok macam kita ni, biasa je kan. Bukan ada hadiah pun kalau pakai ikut tema.

Tengok minah dua orang, mulut laser kan. Dah orang tu nak pakai ikut tema. Biar lah, yang ko pemalas nak cari baju, berdandan apa semua ada orang marah? Patutnya dah ada tema tu, berusahalah sikit untuk patuhi. Kalau takut malu or rasa tak selesa takpelah kalau tak nak ikut pun. Hak masing-masing. Tapi tak payah lah nak hina dan mengata orang lain. Salah ke dia ikut tema?

Bagi aku orang yang kutuk orang lain ni sebenarnya penakut dan dengki. Yelah orang tu berani bergaya dan yakin dengan penampilan dia. Manakala orang yang dok mengata tu dengki sebab dia tak pakai macam tu. Kalau ada orang pakai ketat dan terdedah semata-mata nak ikut tema, itu lain cerita. Tapi ia still bukan lesen untuk kita kutuk mereka, sebaliknya doa dalam hati harap kita tak macam itu. Ini tak. Cakap kat mulut “ish...ish... jauh lah kita dari jadi macam dia kan. Memalukan orang ponpuan je.” Ko ingat doa tu dapat pahala ke? Ko lagi memalukan orang perempuan. Sebab orang-orang yang kuat mengumpatlah, kini perempuan dilabel ‘gossip girl’, busy body dan macam-macam lagi.

*Si polan: ek eleh, you tu tak ngumpat orang ke? Memang naluri pompuan macam tu. Nak buat cam mana?

Hah ni orang kita. Bila ditegur kita balas balik. Tak boleh ke ambil yang bermanfaat je. Ada otak kan? Tapislah apa orang kata. Yang baik ambil, yang buruk buang. Kalau kawan kita cakap ;

Kawan: ko tak solat ke? Aku tengok ko ni asyik tinggal solat je sekarang ni. Jangan lah macam tu.solat tu wajib tau, berdosa kalau tak buat.

Kita jawab: eleh ko tinggal-tinggal juga. Semalam ko bangun lewat, tak solat subuh juga. Cermin la diri dulu sebelum cakap orang.

Kurang ajar kan. Kawan kita cakap benda baik, dan memang kita yakin apa yang dia cakap betul. Kenapa nak persoalkan dia nye? Dia ada kekurangan, bila dia nasihat kita, jadi peringatan untuk diri dia juga.

Patutlah orang suka mengumpat, sebab kalau cakap depan, nanti kena tibai balik. Berubah lah kawan-kawan, aku cakap agar ada yang sedar. Jom kita berubah sama-sama. Tak mengumpat ni best. Kawan sentiasa percaya dengan kita. Malah rakan akan bertambah dan kita lebih disayangi. Serius, aku ada kawan yang macam tu, tak suka mengumpat. Bila kita mengumpat depan dia, dia cakap benda positif je. Contoh nya;

Minah C: ko tahu, budak tu dia gedik gila dengan lelaki, menyampah aku.

Kawan aku: biarlah, kalau apa nak bagitau lelaki apa-apa, ko nak bagitau? Tak nak kan? Rasa malu kan? So biarlah dia pergi. Kalau orang yang macam tu takde susah kita.

Kawan aku ni memang satu kelas sayang kat dia termasuk budak lelaki yang jahat-jahat. Kitaorang rasa macam dia ni seorang ibu tau. Sepanjang aku kawan dengan dia, tak pernah ada orang ngumpat dia depan aku. Aku ni kira kaki ngumpat gak la time tu. Sekarang aku cuba praktikkan cara kawan aku ni, bukan nak disayangi tapi untuk halang diri menambah-nambah dosa. So moh lah kita.

p/s: alamak panjang nye entry hari ni. Sorry, nilah padahnya menaip dalam keadaan emosi.




No comments:

Post a Comment