Friday 4 November 2011

dont judge people sesuka hati....

Assalamualaikum,

Wah...wah....wah...tak sabar nak balik beraya qurban. Lama sangat dah tak jumpa family. Kepada pembaca blog ni dan kawan2 mukabuku, aku nak ucapkan salam aidiladha. Makan daging tu jangan lupa saya ye (apahal tetiba guna saya pulak ni?).

Si polan: ceh, sibuk je. Nak ingat kat ko buat ape? Buat tak lalu makan je.

Sour-less!!!. Sudah genap 2 bulan aku bersama si polan, semakin tajam bak sembilu ye kata2nya sekarang. Takpe la aku maafkan, kalau takde si polan si mulut laser, tak berserilah blog kan? Betul tak? Hehe...tetiba aku.

Okaylah saudara-saudari sekalian. Hari ini seperti tajuk di atas, aku nak bagi taskirah sikit sempena hari jumaat ni. Chewah. Ia bermula apabila ada seorang hamba Allah yang biasa dari segi agama. Sentiasa melakukan yang wajib, yang sunat pula dilakukan bila ada orang ajak je. Perempuan ni pakai tudung biasa (tak labuh), tapi sentiasa tutup dadanya. Dia tak ada teman lelaki kerana tahu benda tu haram. So korang dapat gambarkan tak perempuan yang macam mana? Orangnya baik, tapi tak alim sangat. Dia cuba tak lakukan dosa tapi tak pula buat apa-apa untuk tambahkan pahala. Macam kebanyakkan oranglah dia ni. Aku bagi nama dia A.

Setelah dia masuk universiti, dia diajak oleh kakak senior untuk join solat maghrib dan isyak berjemaah dekat surau kecil wanita. Maknanya yang hadir adalah wanita je. So dia ni pun nak joinlah memandangkan dia ni kurang khushuk solat sorang2. Ditambah lagi ada taskirah, bacaan yassin, tafsir Al-Quran dan sebagainya selang-seli setiap hari sepanjang minggu. Dia rasa macam ini adalah langkah terbaik untuk mengukuhkan ilmu agamanya.

Keesokkan hari, dia ajak rakan serumah dia yang memang asal dari keluarga yang alim, pakai tudung labuh, dulu sekolah pun dekat sekolah agama. Dia nampak setiap hari, setiap kali azan je, housemate dia tulah orang pertama yang ambil air sembahyang. Selain itu, housemate berkenaan selalu baca Al-Quran selepas solat. Nama housemate dia pula B. Jadi si A ni memang rasa yang B akan ikut serta ke surau memandangkan B lebih alim dari A. Tapi apabila di ajak:

B: Huh, ye ke? Tapi aku malaslah nak pergi. Cuba ko tanya C, kot2 dia nak pergi.

A berkerut hairan. Lalu;
A: Tak sangka aku. Aku ingat orang yang alim macam ko ni nak pergi program islamik macam ni.

B terdiam. Kerana B memang jenis sopan yang tak suka bergaduh, dia tersenyum je.

Sekarang anda nampak tak? Aku bukan nak cerita B ni berperangai berlainan dari orang tudung labuh yang lain, tapi pasal A yang suka2 buat penilaian sendiri tanpa fikir panjang. Tak semestinya orang berpakaian muslimah yang tak join majlis ilmu agama adalah orang berpura2 alim dari segi pakaian. Cuba fikir balik, siapa yang anjurkan program tu? Senior yang biasa, bukan ustazah atau pelajar kursus agama di universiti. Mungkin senior tu pun mengajar agama dengan ilmu yang dia dapat semasa sekolah agama dulu. Jadi kalau budak sekolah agama tak join, mungkin sebab dia dah belajar benda yang sama semasa di sekolah. Yang kita yang tak pernah pergi sekolah agama dan sah2 kurang ilmu nilah yang wajib pergi. Ni boleh pula dia kata;

A: aku tak hairan kalau C taknak pergi, lagipun dia tu bukan alim sangat.

Hello, orang yang tak alim ni lah yang kita patut ajak, sebab dia ni bab agama tak pandai sangat. Yang alim dan dah pandai, taknak pergi biarkanlah. Ada ke dipaksa2. Kenapa benda senang pun kita susah nak fikir? Aku tau, sebab orang yang macam A ni adalah orang yang tak suka berfikiran positif. Asyik ingat dia punya judgment je yang betul. Cubalah bersangka baik pada semua orang. Islam mengajar kita bersangka baik. Bila nak buat benda baik tu, jangan lah buat dosa pula. A bukan saja tuduh kawan dia, tapi dah guriskan hati B. Kan dah dapat 2 dosa dah.





jangan tuduh-menuduh nanti gaduh...peace


Lagipun nak ajak orang buat benda baik orang taknak ikut walaupun dah dipujuk, takpe kita dah dapat pahala dah. Tapi ajak orang buat dosa, selagi dia buat, selagi tu kita dapat dosa juga. So jangan kecil hati kalau kawan taknak buat baik bersama, mungkin dia tak dapat hidayah lagi. Kita yang dah dapat petunjuk Allah ni patut rasa bersyukur. Tapi kalau kita nasihat, pastu dia cakap:

Si polan pelaku dosa: Emm, i bukan taknak buat, cuma rasa belum dapat hidayah lagi.

Kalau aku: Head brain ko. Aku datang bagi nasihat ni Allah tengah bagi petunjuk kat ko la ni.

Tapi Islam suruh kita berlemah-lembut. Jadi jawab lah macam ni ye;
Kita: hidayah ni bukan senang2 kita dapat. Kita kena cari. Kalau ko mati esok, sempat ke ko nak bertaubat? Nanti kat akhirat, malaikat tanya: awak tahu tak benda ni Islam larang? Ko jawab: tahu. Malaikat tanya: kenapa awak buat. Ko nak jawab apa? Ko fikir perbuatan ko boleh terlepas azab neraka nanti?

Hah...berhemah la sikit time nak nasihat kawan tu. Moga2 dia tersedar kesilapannya dan mula berubah. Kita ni dituntut berdakwah. Ajak orang lakukan kebaikan. Kalau rasa takut nak bagi nasihat kat orang sebab rasa tak penuh lagi ilmu didada. Ajak lah dia lakukan perkara baik seperti solat berjemaah, dengar taskirah dan sebagainya. Biar ustaz yang ajar dia.

Apa2 pun aku nak bagi tau ini bukan cerita pasal aku, or orang yang aku kenal. Cuma sampaikan yang baik untuk dijadikan tauladan. Sehingga berjumpa lagi.

P/S: Orang kata tak ikhlas itu hipokrit, macam pakai tudung. Bagi aku kalau rasa tak ikhlas, anggap saja yang pakai tudung ni undang2 Malaysia. Sapa tak pakai kena masuk penjara. Pasti korang pakai, perasaan tak ikhlas tu lama2 hilang. Dan bila orang tanya kenapa ko pakai tudung? Korang jawab: ntah dah biasa.....peace.

3 comments:

  1. suke entry nih.. act, kita tak layak nak menilai org lain, especially org yg kita tak kenal rapat.. *just my opinion :)
    btw, sy tag awk.. hope free utk join eh.. http://katahati93.blogspot.com/2011/11/its-all-about-11.html

    ReplyDelete
  2. saya setuju...semua komen yang baik adalah diterima

    ReplyDelete
  3. YEAH betul tu aimi :)
    aku suka cara kau menyampaikan menda ni :)huhuhu cinta kau hahaha

    ReplyDelete