Tuesday 25 October 2011

Local and Foreign car...why they are different?

Assalammualaikum, friends, enemy, frienemy alike...

Haha... ayat siapalah tu? Siapa yang tak tahu, tengoklah tuib-anda banyak-banyak..

Ok lah saudara-saudari sekalian. Hari ini aku nak tulis sedikit pasal perbandingan antara kereta tempatan dan luar negara. Sebenarnya ada terbaca entry seorang hamba Allah ni pasal isu ni, kalau dia terbaca, aku sekadar nak bagi pandangan aku je. Walaupun ini entry dia yang lama tapi aku rasa isu ni masih relevan untuk dibicarakan.

Menurut sahabat aku ni, dia ada terlibat dalam satu kemalangan kecil dimana dia sedang berada dalam kereta jenama luar negara manakala orang yang berlanggar dengan kereta kekasihnya pula pakai kereta buatan tempatan je. Sebab kemalangan yang kecil je, kereta yang dia naiki tidak ada kesan apa-apa tapi yang pakai kereta tempatan tu teruk juga keadaan keretanya. Dan conclusion entry dia adalah kereta tempatan tak berkualiti. Titik.

Jadi pandangan aku (of course la aku sokong kereta tempatan), aku nak tanya siapa yang penyebab kereta tempatan kurang dari segi kualiti berbanding kereta luar negara? Kitalah. Terlalu agungkan kereta luar negara, tak mahu beli kereta tempatan. Jadi macam mana lah syarikat kereta tempatan nak ada dana untuk tingkatkan kualiti produk mereka. So aku rasa tak patutlah kita nak memandang rendah kat syarikat kereta tempatan hanya sebab kekurangan kita dalam memberi sokongan terhadap jenama tempatan.

Ke-2: cuba kita bandingkan harga. Sekecil-kecil kereta jenama luar negara adakah sama dengan harga kereta tempatan? Dah kereta tempatan murah harganya jadi kualitinya juga berpatutanlah dengan harganya. Sepatutnya kalau nak bandingkan kereta, kenalah bandingkan saiz, jenis dan harga. Kalau semuanya sama, baru relevan bandingkan kualiti. Kalau melabur banyak, untungnya banyaklah. Karang buat mantap2, mahal tapi takde orang nak beli. Siapa nak tanggung?



*si polan: alah i tengok kualiti tau beli. Kalau mahal pun kereta tempatan, tapi berkualiti i beli.

Ye ke? Aku rasa kalau kereta tempatan mahal mesti ada yang cakap, “kenapa mahal sangat? Kereta tempatan je pun. Diorang taknak rakyat Malaysia ni pakai kereta agaknya.” Percayalah cakap aku. Banyak yang negative dari positifnya. Bukan semua orang kat Malaysia berkemampuan beli kereta yang berkualiti tinggi dan mahal. Ada yang berkenderaan untuk kemudahan semata-mata, kualiti kereta tu bukan jadi keutamaan mereka. Jadi kita patut bersyukur bila kereta tempatan murah harganya. Jadi orang yang susah juga dapat merasa kemudahan pengangkutan.

Ke-3: memang mentaliti kita megahnya pakai kereta jenama luar negara. Kalau kereta tempatan rosak korang kata-

Korang: ishk, ni yang aku malas nak beli kereta tempatan. Tak berkualiti. Asyik-asyik rosak.

Si batu api: memang pun. Tengok aku mana ada beli kereta2 tempatan ni. Aku dah tahu dah mesti banyak hal punya.

Tapi kalau kereta jenama luar negara rosak, korang kata-

Korang: aih kenapa boleh rosak ni. Alamak siapa buat rosak kereta aku? Ke aku yang ganas sangat bawa kereta?

Aik, salahkan pemandu pula? Kereta tempatan tak pula salahkan diri sendiri. Kawan2 anda pula kata-

Kawan anda: semua benda rosak. Bagitahu aku, benda apa yang tak akan rosak selama-lamanya? Kalau kereta tak akan buat hal, senanglah hidup. Sepanjang hidup beli satu kereta je. Ko dah mati, kereta ko elok lagi, waris kat anak cucu ko.

Aik, pandai pula berfikiran positif. Kereta tempatan kenapa tak cakap macam tu? Berbeza sangat ke? Nampak sekarang. Siapa yang salah sekarang ni? Kalau kereta tempatan banyak betul salahnya yang kita nampak. Kereta luar negara kentut pun wangi.

Marilah berubah kawan2. Hidup ni tak akan seronok pun kalau semua benda kita asyik tak berpuas hati. Macam2 serba tak kena. Cubalah bersederhana dan bersyukur supaya kita lebih menghargai apa yang kita ada.

P/S: dunia ni akan lebih damai kalau makin ramai orang berfikiran positif. Anda akan jadi positif jika berfikiran positif. The power of positive thinking lead you to success, so B+. Hehe, jenis darah aku ni.


2 comments:

  1. dulu, aku punya ex gini gitu la... agungkan kereta mewah dan luar negara... tp sendrik pakai Myvi... tah apa2 kan.

    be my guest to my blog gak ea? feel free.

    ReplyDelete