Sunday 25 September 2011

PMA...dulu cakap orang, sekarang terkena sudah

Assalamualaikum,

Aku sebenarnya baru sedar ada betulnya orang kata kalau kita kata kat orang suatu hari benda tu akan jadi kat kita balik. Adik aku yang sedang menuntut di IPTA di negeri sole-sole tu sering cerita tentang roommate dia yang kurang memahami tuntutan pengajian dia. Yelah dah hamba Allah tu ada banyak assignment, jangan haraplah nak ada beauty sleep macam aku ni...hehe.

So nak dijadikan cerita, bila adik aku buat kerja waktu malam, dia asyik tanya  bila nak tido. Sebab dia tak boleh tido kalau ada lampu. Bila adik aku buat kerja kat dewan makan sebab tak nak ganggu roommate dia tido, dia boleh call pulak tanya bila nak balik. Sebab dia takut tinggal sorang-sorang. Aku dengar pun tension. Meluap-luap la darah ni, bak kata orang. Macam pentingkan diri sendiri.

Sehinggalah, aku terkena suatu hari.
Aku sedang dibuai mimpi sambil mendengar Fly fm. Tiba-tiba lagu rock buat aku terjaga (terkejut boboi...haha). bila aku buka mata, aku nampak lebih kurang 5 orang warga asing (kawan sama kos dengan roommate aku) membanjiri bilik aku.

Si Polan: ek eleh, 5 orang je kot. Tak kan dah banjir?
Aku: Makcik, ko tak tahu ke bilik asrama besar mana?

Memang penuh lah kan. Diorang buat assignment dalam bilik aku. Aku tak kisah sebenarnya. Kenalah memahamikan. Tapi diorang ni tangan dengan mulut sekali bergerak. Aku mula lah nak cakap... will you shut up? Cant u see im try to sleep right now?... aku dah hampir nak sound je. Hehe. Nasib baik aku terfikir kisah adik aku. Baru aku sedar yang kawan dia tak boleh tido dalam keadaan lampu terpasang sama dengan aku yang tak boleh tido dalam suasana yang ada orang berborak.

So, sekarang ni conclusion nya adalah, dua-dua roommate kena memahami satu sama lain. Kalu dalam satu bilik tu ramai lagilah kena memahami. Fikirlah orang lain sebelum buat apa-apa. Jangan ganggu atau menyusahkan orang lain. Kawan bukan keluarga, mereka ni ada hak untuk memilih nak bantu kita atau tidak. Toleransi tu penting, and crucial. Jadi minimum kan la mengganggu kawan kalu dah terpaksa, okay. Renung-renungkan dan selamat beramal.
Ni roommate 2 orang roommate yang sebaya aku di matrikulasi. Bilik A2-T2-25. Aku bukan cerita pasal diorang. Alhamdulillah, roommate di matrik sangat tak pernah ganggu tido aku. Tq korang
jangan pentingkan diri sendiri, toleransilah sesama sahabat...sharing is caring.


P/S: Tapi apa-apa tindakan fikir lah keselamatan diri anda. Roommate adalah orang yang paling senang buat sesuatu yang tak elok kepada kita. So tengok dulu perangai mereka, takut ada yang sanggup meng‘voodoo’ korang. Jaga-jagalah ya. Manusia ni rambut je sama hitam, hati lain-lain.

No comments:

Post a Comment